Megújul az iskola!

Régen várt korszerűsítési feladatokat sikerül megvalósítani ezen a nyáron az ádándi általános iskolában az önkormányzat támogatásával. A régi, elavult világítási eszközöket modern, energiatakarékos és esztétikus berendezésekre cseréltük le júniusban a tanév végeztével. A beruházás költségeit a megtakarított villamos energia ára fedezi, vagyis az iskola működési költségeiből tudjuk fedezni, úgy, hogy ez által a költségek közben nem emelkednek. Az új, XXI. századi színvonalú lámpatestekkel nem csak a felhasznált villamos energia mennyisége csökken, de javulnak gyermekeink tanulási feltételei is a megfelelő intenzitású, és „szembarát” megvilágítás által.

A nyár közepén, július hónapban kerül sor iskolánkban a külső nyílászárók cseréjére. A fűtési energia felhasználását csökkentő beruházás a nyolc tantermet, egy szaktantermet, irodákat magában foglaló épület részleges felújítását, korszerűsítését, energiaracionalizálását is jelenti egyben. A beruházás fedezetét az Önkormányzati Minisztérium pályázatán nyertük el az ádándi önkormányzat és a SIOK vezetésének segítségével. Az elnyert támogatás eredményeképpen az elavult, rossz hőszigetelésű külső nyílászárokat tudjuk kicserélni műanyag, jó hőszigetelésű nyílászárókra, ill. az aulában lévő, már-már veszélyes vas-üveg portálokat tudjuk lecserélni. Az új nyílászárókkal nem csak az épület fűtéséhez szükséges energia csökken jelentős mértékben, de szépül, komfortosabbá válik iskolánk fő épülete is.

Az általános iskolák nemzeti alaptantervében (NAT) célkitűzésként szerepel a gyermekek környezettudatos nevelése, hiszen a fenntartható fejlődés a jövő generáció kezében van. A NAT elvárásai ezen a területen:

„A tanulók váljanak érzékennyé környezetük állapota iránt. Legyenek képesek a környezet sajátosságainak, minőségi változásainak megismerésére és értékelésére A természet és ember alkotta értékek megőrzésére; a környezettel kapcsolatos állampolgári kötelességeik felismerésére, jogaik gyakorlására. Alakuljon ki bennük vonzó jövőkép, amely elősegíti a környezeti harmónia létrejöttéhez szükséges életvitel, szokások kialakulását és a környezet iránti pozitív érzelmi viszonyulások megerősödését. A környezet ismeretén, személyes felelősségen alapuló környezetkímélő magatartás egyéni és közösségi szinten is legyen a tanulók életvitelét meghatározó erkölcsi alapelv.”

A környezeti nevelés, ha különböző mélységben és módszerekkel is, de része minden tantárgynak. A nevelésünk eredményes, ha a környezetvédő gondolkodás és viselkedés alapelemei személyiségjegyeivé válnak tanulóinknak, továbbá ha ki tudjuk alakítani bennük az igényt, hogy felnőttként is érdeklődjenek a környezeti kérdések iránt, és magatartásukat a környezeti szempontok tudatos követése határozza meg.

A környezeti nevelés igazi terepe azonban a tanórán kívüli foglalkozások, tevékenységek, melyek a következők voltak az elmúlt tanévben:

  • Szelektív hulladékgyűjtés keretében gyűjtöttünk papírt és veszélyes hulladéknak számító elemeket, s megszerveztük a környezetünkben fellelhető gumiabroncsok összegyűjtését és elszállítását az újrahasznosításhoz.
  • Vetélkedőket szerveztünk és részt vettünk rajzversenyen a Víz Világnapja alkalmából, a Föld Napja vetélkedőn Nagyberényben, Ökománia környezetvédelmi vetélkedőn és hulladékkezelési eljárások tanulmányozásán a Somi Hulladéklerakóban.
  • Technika és rajz órákon, napközis foglalkozásokon újrahasznosítás keretében felhasználásra került a háztartásban keletkezett hulladék egy része (parafa dugók, papírdobozok, műanyagflakonok, stb.)
  • A hagyományos tantermi tisztasági verseny mellett az iskola egész területére szerveztünk szemétszedést.
  • Szemétgyűjtési akcióban vettünk részt a község civil szervezeteivel, melynek keretében a környező utcákban folytattunk szemétszedést.
  • Az iskolánkban szervezett őszi témahét és a 3 hetes Fekete István projekt is ezer szállal kapcsolódott a természetvédelemhez, az élő természethez, a természet szeretetéhez.
  • Kirándulásokon vettek részt tanulóink, állatkertben voltak, s művelték a gyakorlókertet.
  • A Fekete István Projekt legaktívabb tanulói jutalomkiránduláson vehettek részt egy sikeres pályázat eredményeképpen a Kis-Balatonnál, s a Fekete István emlékház meglátogatása mellett tanulmányozhatták e vizes élőhely páratlan növény- és állatvilágát.
  • A Szülői Munkaközösség segítségével szépítettük iskolánk környezetét növények ültetésével, sziklakert kialakításával.
  • Az egészséges életmódhoz kapcsolódott sikeres pályázatunk az iskolagyümölcs programhoz, melynek keretében az alsós gyermekek januártól minden nap kaptak egy almát térítésmentesen.
A fentiek alapján elmondhatjuk, hogy iskolánk sokat tett az energiatakarékosság megvalósításában, a gyermekek szisztematikus környezeti nevelésében. Reméljük munkánk eredményeként sikerül a ránk bízott gyermekek környezettudatos magatartásra nevelése. Közös érdekünk, hogy világunk élhetőbb maradjon a következő nemzedékek számára is. Reméljük, hogy a nálunk tanuló diákok tevékenységének példáján keresztül a közvetlen környezetük is ráébred a környezetvédelem fontosságára.

Torda János